
Annikki, 2022 r80cm Akryylimaalaus canvakselle + kulta- ja hopea metallilehti 1000€: Annikki on luonnotar, joka soittaa simapilliä ja pukeutuu vihreään viittaan. Metsän pedot ovat hänen lemmikkejään, joilta ihmiset ennen muinoin pyysivät Annikilta suojelusta metsästäjille ja karjalle. Ja maalauksen kasvillisuus, käenkaali, on nimeltään myös ketunleipä ja revonrieska, mikä mielestäni viittaa suoraan näihin Annikin "lemmikeihin". Käenkaalilla voi myös kiillottaa metallia, mikä sopii hyvin soittimen ja sarvien ilmiasun valintaan. Kukkakruunun sarvet symboloivat voimaa, kestävyyttä ja valtaa-kuinka sopiva päähine Annikille! Viimeinen tippa oivallukselle oli, kun kaikki kolme siskoani sanoivat hänen näyttävän aivan kauniilta äidiltämme, Annikilta.

Rautaratsut 2022 2 x 40cm x 40cm Akryylimaalaus canvakselle + hopea-metallilehti 800€: Suomalaisen mytologian mukaan hevonen on syntynyt vuoren sisällä hiisien takomana. Kivestä pää, kalliosta kaviot, sääret rautaa ja selkä terästä. Tarinasta inspiroituneena käytin pohjassa lähes pelkästään metallivärejä. Harjakset on kuparia, joka muuttuu ajan saatossa turkoosiksi. Kalevalassa rautainen ratsu on Väinämöisen tekemä. Alkuäiti Iro antaa veljeksille Väinämöiselle, Ilmariselle ja Joukahaiselle luvan lähteä kosiomatkalle, jos onnistuvat valjastamaan hurjan hevosen. Tämä taas on symbolinen vertaus ihmisen impulsiivisuudelle, jonka hallitsemisessa vain viisaat ja kärsivälliset onnistuvat. Hevosen emuuksi on nimetty Tahvanus, joka on suomalaistunut nimi hevosten suojelupyhimys Stefanoksesta. Muinaisissa loitsuissa kutsuttiin Hiiden varsaa lopettamaan raudan viiltämä verenvuoto tai auttamaan tietäjää työssään. Jälleen kerran kaikki on harmoniassa suhteessa toisiinsa; uskomukset, kieli, mytologia ja symboliikka, näin muutaman mainitakseni. Uskomattoman kauniita olentoja!

Suojelija 2022 30cm x 40cm Akryylimaalaus canvakselle + fosforimaali (kehystämätön) 500€: Tämä pelätty ja ristiriitainen hahmo liittyy vahvasti hyvään onneen, vartiointiin ja suojelukseen. Käärme oli pyhä ja maaginen ,shamanistisenakin pidetty eläin. Käärmeen osia on piilotettu taikakaluina kodin rakenteisiin vahvistamaan suojaa pahalta. Suomalaiseen kulttuuriin kuului rautakaudelta saakka myös ns. elättikäärmeiden pitäminen, jotka suojelivat karjaa ja takasivat hyvän sadon ja onnen perheelle. "Lemmikkejä" palvottiin ja lahjottiin "uutisilla"; esimerkiksi viljasadon ensimmäisillä jyvillä ja lehmän ternimaidolla. Mutta myös ensimmäisellä rintamaidolla. Käärmeen alla olevat kiemuraiset muodot näyttivät nesteeltä ja mieleeni juolahti kulta -ihana, toisiaan korostava kylmän ja lämpimän liitto, ajattelin. Kulta symboloi vaurautta ja rikkauksia. Lisämerkitys sekä synonyymi löytyi lukiessa: herkullista on, että käärmeille uhrattua rintamaitoa sanotaan nykyäänkin "kultapisaroiksi". Rintamaitohan antaa vastasyntyneelle suojan moneen ja maito on runsauden ja rikkauksien symboli. Tietysti.

Yön Omat 2021 100cmx80cm Akryylimaalaus canvakselle 1400€: Maalaukseen kietoutui Kuusamon reissulla kokemiani pakkasen hehkua, nuotiossa poltettujen koivuklapien kellertävää kaarnaa, kuun hohtoa sekä loputtomien metsien maagisia hahmoja. Abstrakti muotojen ja värien pohja tarjoili aiheen tälläkin kertaa ihmeellisesti, harmoniassa kaiken tapahtuneen ja näkemäni kanssa. Ilvekset ovat maagisia Metsän asukkaita. Ne ovat arkoja ja piilossa katseilta, yksin saalistavia erakkoja. Petoihin liittyy myös mystiikkaa ja niitä pidetään harvoin nähtynä myös totuudellisina, ajatuksella "vaikka niitä ei näkisikään, ne ovat silti olemassa". Juuri samasta syystä niihin liitetty mytologiakin on harvassa. Kauniita ja kiehtovia, kertakaikkiaan! Akryylimaalauksen kuunsirppi on pinnoitettu "kulta"-lehdellä ja muotoa on jatkettu pronssimaalilla. Turkin maalaus vaati valtavasti Kärsivällisyyttä ja ohuita siveltimiä.

Tapiolan Poika 2020 55 x 46cm Akryylimaalaus canvakselle 750€: Syksyn värit ja uusi tekniikka yhdistyivät tämän kauniin lapsi-olennon kanssa tavalla, joka olisi täydellinen juuri tähän näyttelyyn. Löysin Hänet, rakkaan poikani leikkimässä metsästykauden aseilla Äiti Maan sylissä. Itsekuvailun tematiikka ilmentää maalausta mielestäni osuvasti. Kuinka omakuvamme toteutuu lapsissamme, verenperinnössä, kulttuurin perinteissä ja Luonnossa. Suomen muinaisuskonnossa Tapio oli niin kunnioitettu ja tärkeä Jumala, että Suomea sanottiin Tapiolaksi. Tässä työssä yhdistyy minun omakuva hyvin monella, rakkaalla tavalla.

Rorschahin Prinsessa 2020 32 x 42cm Akryylimaalaus taidepohjalle 350€: Täysin tekniikkakokeiluna edennyt työ vei minut ihan uuden äärelle. Kuinka haastavaa ja vapauttavaakin on "antaa" maalin päättää mitä kankaalle syntyy! Irtipäästämisestä syntyi minusta riippumatonta "mustetahra"-pintaa, josta löysin tämän viattomuuden leikkimässä ja ihmettelemässä. Erityiskiitos taiteelliselle tyttärelleni, joka suostui poseeraamaan mallina. Mitä Sinä näet maalauksessa?

Myrsyn Jälkeen 2020 55 x 46cm Akryylimaalaus canvakselle 600€: Työ on sekoitus mytologiaa, symboliikkaa ja omaa ihmissuhdepohdintaa. Kontrastit syntyvät raivoavien luonnonvoimien ja rakastavien tunteiden väliltä. Minne aallot kuljettavat Sinun ajatuksesi? Mitä huuhtoutuu rannalle, kun myrsky laantuu?

Manan Väki 2022 Triptyykki 3 x 28cm x 35cm Akryylimaalaus canvakselle 800€: Miehen kuvailu on jostain syystä minulle se haasteellisin aihe, mutta mielekkäästä haasteesta oppii ja opiskelusta on hyötyä. Hahmot olivat alusta saakka raamikkaat ja maskuliiniset, oikein voimakkaat. Tutkimusmatka mytologian, kielen, kansantarujen ja Kalevalan kautta vei ajatukset sanojen "Väki" ja "Mana" äärelle. Väki tarkoittaa tuonpuoleista pyhää voimaa esineissä, asioissa ja olennoissa. Erityisesti henkimaailmaan liittyvässä sanat kantavat erityistä energiaa. Sanoihin sisältyy myös uhkaa ja mahdollisuutta. Väkeä voi värvätä ja valjastaa, kanavoida ja usuttaa. Väki viittaa myös yliluonnollisiin asioihin ja voi ilmetä niin sairauksina kuin taikavoimina. Mana on oikeastaan synonyymi Väelle; se on ihmisissä, eläimissä, esineissä ja jumalissa piilevä persoonaton voima. Mana on voimaa, joka voi olla hyvää tai pahaa, hyödyllistä tai vaarallista. Mana liittyy myös muiden kansojen uskontoihin. Kielessä Mana näkyy sanoissa, joilla kutsutaan henki paikalle, kiroillaan tai kuvaillaan Kadotusta. Sanan arvellaan myös symboloivan korkea-arvoisten ihmisten erityisiä piirteitä. Korppi on vanhalta nimeltään Kaarne. Se on shamanistinen pyhä lintu, jonka uskottiin tuovan viestejä ylisestä ja alisesta, sekä vainajalasta, eli manalasta. Kaarneen voimia pidettiin myös yliluonnollisina ja voimallisina. Kaarneesta juontaa myös sanonta pahan ilman lintu, koska sen musta väri liitettyyn huonoihin uutisiin. Mielestäni kaarne on luonnollinen osa Manan Väkeä. Minulle maalaus aukenee voimakkaana suojeluksena, Universumin viesteinä ja rajattomina voimina.

Pinnan Alla 2022 80cm x 100cm Akryylimaalaus canvakselle + fosforimaali ja kultalehti 1400€ Näkki, Ahti, Vellamo, Iki-Turso, vesihiisi, merenneito, vedenneito, vetehinen ja vedenväki. Kaikki menneisyyden suomalaisia maagisia hahmoja ja jumalia, joiden läsnäolo näkyy tänäkin päivänä tavallisessa arjessa. Veden olentojen tarkinoihin liittyy vahvasti opetus varoa hukkumasta, kunnioitus Luontoa kohtaan ja kalansaanti(esim. heittämällä lantteja vesistöön loitsun kanssa saattoi turvata kalaonnen). Tämä aihe on niin mahtava, että karsin tarinaosioon vain suoraan tauluun liittyvän. Missä vesistö, siellä tarina vedenhaltijoista. Jokaisella vesistöllä oli oma luonteensa. Puhtaassa ja rauhallisessa vesistössä asui viatonta ja puhdasta väkeä (usein lapsia) ja sen vedessä oli parantavia voimia. "Vesi vanhin voitehista"-lääke otetttiin juuri sellaisen väen vesistöstä. Samalta väeltä pyydettiin myös unen kautta neuvoja parantamiskeinoihin. Uskottiin myös, että jos vedenhaltija oli ihmiselle suopea, ei hänen nimeään saanut sanoa tai taika rikkoutuisi. Vesi on feminiininen elementti, joka symboloi puhtautta ja hedelmällisyyttä. Arkkisymboliikka on universaali: useimmat maailmansynty-kertomukset alkavat vedestä. Se on myös siirtymäreitti Elämän ja Kuoleman välillä. Puhtaus, viattomuus ja rauhallisuus liittyvät myös lapsia symboloivaan, simpukan sisällä syntyneeseen helmeen. Simpukat ja kotilot ovat synonyymiltään Näkinkenkä (mikä on hauskaa siksikin, että suomalaisilla vedenhahmoilla oli useimmiten jalat eikä pyrstöä!). Afrodisiakkinakin käytetyt simpukat symboloivat seksuaalisuutta, naisellista voimaa ja hedelmällisyyttä (Suomessa lapsettomien yhdistyksen nimi on Simpukka). Simpukassa ja kotiloissa toteutuu myös kultainen leikkaus, eli numeerinen koodi ja kauneuden mitta, joka symboloi Elämää. Tulikärpästen merkityskin on harmoniassa kaiken kanssa. Valo-toiminto on vain naarailla ja sen ainoa tehtävä on löytää parittelukumppani. Symboliikassa toistuivat seksuaalisuuden ja hedelmällisyyden teemojen lisäksi Elämän Ihmeet, taianomaisuus sekä uuden luominen. Väreistä esitän vain vallitsevan turkoosin, jolla sanotaan olevan viilentävä ja rauhoittava vaikutus, ja se symboloi tietoisuutta, meditointia ja luovuutta Punaiset lumpeet ovat Suomessa rauhoitettu kukka. Suomenlummetta ei löydy muualta Pohjoismaista. Sen kukat ovat yleensä valkoisia, mutta joskus myös punaisia tai sinipunaisia. Myrkyllisen lumpeen tieteellinen nimi Nymphaea tulee kreikkalaisilta, kauneudeltaan verrattomilta ja useimmissa tarinoissa kohtalokkailtakin luonnonhengettäriltä. Mieltäni kutittaa se, että ruotsiksi lumpeen kukka on sanatarkasti Näkin ruusu. Kukinto aukeaa vain päivällä, mutta maalauksessani on yö. Ehkäpä kukat kurottavat tulikärpästen valoon, luullen niiden ihmeitä Päiväksi. Symboliikka, entisajan uskomukset, etymologia, pohjoisen mytologiat, biologia ja vanhan kansan tarinat kietoutuivat näin tällä kertaa. Omat salaisuudet julkipiiloitettuina, syvät, kauniit ja voimakkaat Tunteet. Halu suojella rakkainta, tärkeintä, mikä on arvokkainta. Rauhoitettu, viehättävä ja vaarallinen. Naisen Voima, Äidin Sydän, ihmisen myrskyt kukkivan pinnan alla.

Kajo, 2022 92 x 73cm Akryyli kankaalle + kultainen metallilehti 1400€ Nimi "Kajo" on kuin kaiku jostain kaukaa, joka on kirkas ja vahva läheltä. Tähdet ovat järjestäytyneet tarinoiksi, muodostaen erityisen, korkeamman paikan, koristekaton tämän todellisuuden yläpuolelle. Ylinen, missä jumalat ja esi-isät asuvat. Valkoisilla poroilla on ihmeellinen symboliikkansa ja käytännön merkitys poronkasvattajien keskuudessa. Niihin liittyvät tarinat kertovat shamaanilegendoista ja hyvästä onnesta. Ihmisen ja ympäristön välisestä ja keskinäisestä suhteesta. Ja eeppinen Ruska, joka on liian mahtavaa kuvailtavaksi. Metallimaalien ja veitsen avulla onnistuin saamaan aikaiseksi ilmeen, joka muistuttaa ehkä murto-osaa siitä, mitä olen kokenut kaikilla aisteilla joka syksy. Millaisia ajatuksia Sinulle syntyy tästä maalauksesta?

Näky 2022 40 x 30cm + kehykset Akryylimaalaus taidepohjalle +fosforimaali 350€ Oletko koskaan mokannut? Ja sen sijaan että olisit lopettanut, onnistuitkin? Tähän maalaukseen liittyy antisankarillinen luomisprosessi. Ensireaktioni juuri kaatamaani abstraktiin pohjaan oli puhdas tahto polttaa se. Näin vain epämiellyttäviä värejä, sekoitteita ja tekstuureja. Olin pettynyt luomukseeni.😑 Olin luonut sisäisen konfliktin. Intuitiivinen puoleni halusi tuhota pohjan ja jatkaa seuraavaan maalaukseen. Mutta optimistinen puoleni halusi jatkaa. Voisiko tässä epäonnistumisessa olla opittavaa? Jos kaikessa on Kauneutta, löytyisikö sitä täältäkin? Ehkä minulla oli jotain todistettavaa itselleni. Päätin sitoutua maalauksen valmistamiseen, tuli mitä tuli.🤔 Ja tulihan sitä. Niin paljon kuin nautin maalaamisesta, tämä prosessi oli työläs. Minulta vaati ylimääräistä vaivaa pitää lupaukseni ja pitkiä taukoja välillä. Liian monta kertaa yritys ja erehdys saivat minut turhautumaan. Päätin leikata kaikki virheet pois, vaikka kynsimällä jos oli pakko.🤬 Mutta se ärsytys sai minut löytämään jotain uutta: hiomisen raapimisen ja viiltämisen. Siitä syntyikin särmikästä tekstuuria pintaan, joka toi ilon takaisin tekemiseen. Todella ärsyttävää saada oppimisen palkinto näin! 😅🥰 Pohjoismaiset mytologiat kertovat tarinoita sarvipäisestä Hiiden Hirvestä ja Alkuhärästä, ensimmäisestä shamaanista ja metsän jumalista. Luonnon kuninkaalliset eeppisessä Saagassaan. Sukellan niihin lisää myöhemmin. ❤🎨🖌 Ehkä me kaikki olemme Hallitsijoita oman kupolimme alla. Henkilökohtaisesti löydän tässä arkkityyppisen metafooran parisuhteelle. Ehkä suhteen Aasi on oikeasti Kuningas Hirvi. Ehkä Petomainen Akka onkin Shamaanikuningatar. Molemmat sokeita omassa visiossaan suojellakseen kuningaskuntaa. Ehkä ruma sotku onkin oikeasti Kauneutta piilossa. Ehkä kaikessa onkin kyse vain näkökulmasta? 💎👑 Olen niin tyytyväinen, että päätin viedä tämän maalauksen loppuun.🙏🎨🖌💖 Näky 2022 40 x 30cm + kehykset Akryylimaalaus taidepohjalle +fosforimaali 300€

Ikonitar 2018 2x 3,5cm x 30cm x 30cm Akryylimaalaukset kahdelle canvakselle 300€ Tähän kahden maalauksen kokonaisuuteen päättyi minun henkilökohtainen pitkään kestänyt jumi. Maalauksiin kietoutuu monta sinä aikana prosessoitua identiteettiin, naiseuteen ja sieluun liittyvää aihetta. Nimi viittaa jumaluuteen, maailman dualismiin, perspektiiviin ja filosofiaan. Asiat ovat usein niin mustaa ja valkoista, äärimmäistä. Mutta silti niin yhtä ja samaa, reunan loppu toisen reunan alku. Välissä värien leiskuntaa. Leikin muodoilla ja kontrastilla, kepeällä ja syvällisellä. Tässä loksahdukset löytyvät kahden eri taulun saumattomalla yhdistämisellä: kaikki reunat jatkavat toisiaan ja muodot sopivat toisiinsa.

Macchiato 2015 102 x 83cm Acryylimaalaus canvakselle 1300€: Nimi on italiaa ja tarkoittaa sanatarkasti tahrattua. Tummassa kylpevä vaaleus höyrysi ajatuksissani yli vuoden päivät ja keräsi kylpiessään ympärilleen merkityksiä ja symboleja. Vesi, höyry, heijastukset ja kiiltävät pinnat olivat tämän työn haastavia opettajia. Alaston mies tuntui aiheena herkulliselta, joskin mukavuusalueen ulkopuolelta. Kyseinen teos oli ensimmäisen oman näyttelyni keulakuva. Tyylillisesti ja teknisesti tämä maalaus edustaa nykyistä edeltävää taidettani. Kehykset: Taide- ja kehysliike Pekka Korhonen, JKL.

Elvis, 2022 Lyijykynä ja hiili erikoispaperille A3, valmiskehykset 350€ Ketkä ovat maailman tunnistetuimmat kuninkaalliset? Oma mutu on, että Marilyn ja Elvis. Halusin harjoittaa muotokuvan piirrustustekniikkaa ja valitsin kohteiksi opettavaisimman haasteen: ketään ei voisi narrata yhdennäköisyydessä heidän kohdallaan.

Marilyn, 2022 Lyijykynä ja hiili erikoispaperille A3, valmiskehykset 350€ Ketkä ovat maailman tunnistetuimmat kuninkaalliset? Oma mutu on, että Marilyn ja Elvis. Halusin harjoittaa muotokuvan piirrustustekniikkaa ja valitsin kohteiksi opettavaisimman haasteen: ketään ei voisi narrata yhdennäköisyydessä heidän kohdallaan.

Kaja ja Kuu 2022 dm80cm Akryylimaalaus canvakselle + kultainen metallilehti ja fosforimaali 1200€ Napakettu on pieni arktinen koiraeläin, joka on rauhoitettu ja äärimmäisen uhanalainen. Tämä arktinen olento asuu pohjoisella napa-alueella. Vastikään oli uutisissa, kuinka ensimmäistä kertaa 26 vuoteen Suomessa on todistettavasti löydetty pesivä naalipari ja heidän kolme pentuaan, kiitos luonnonsuojelutoimien. Tämä uutinen( yhdessä innostukseni tulevasta AuRORA-taidenäyttelystä kanssa!) paljasti Sinisestä abstraktista tämän pariskunnan. Saamelaisten sille antama nimi, njálla, on kulkeutunut suomenkieleen muotoon "naali". Luonteeltaan naali on äärimmäisen utelias ja rohkea. Tarinoita arktisilla leveyksillä matkanneilta löytyy vuosisatojen takaa siitä, kuinka tämä peloton eläin on ärsyttävyyteen saakka tutkinut, ryövännyt ja valloittanut tutkimusleirejä. Naali liikkuu kaikkina vuorokauden aikoina ja on yksiavioinen lisääntyessään. Molemmat pitävät huolta pesueesta, mikä vie ajatukset yhteiseen ja kahden puolen kokonaiseen. Pyöreä ja lämminhohtoinen kultainen muoto taustalla tuntui sopivalta korostamaan sinisen sävyjä ja turkin pehmeyttä. Naalin turkki on yksi maailman lämpimin; 1700 karvaa yhden senttineliön alueella! Lauha ja kiinnostunut luonne yhdessä kauniin ja lämpimän turkin kanssa teki naalista helpon saaliin turkismetsästäjille. Ihminen on syy naalin uhanalaisuudelle sekä sen selviytymisen ehto; suojelulailla, kettukannan hoitamisella ja lisäruokinnalla naali on toistaiseksi vielä elossa. Ilman suojelutoimia naali olisi jo varmasti hävinnyt maailmasta. Tavanomaisesti naalin silmät ovat ruskeat, mutta poikkeuksiakin on. Taiteilijan vapaudella valitsin visuaalisen ja symboolisen sinisen katseen väriksi. Sinisilmäisyydellä on oma merkityksensä vertauskuvana luottamukselle, jota on helppo käyttää väärin. Kuinka luottaa Häneen, joka on syy sekä pahaan että hyvään? Pohdintaa dualismista ovat myös kaksi saamelaisrumpujen merkkiä, jotka paljastuvat vain pimeydessä; naaliparin takana on vasemmalla Aurinko ja oikealla Kuu. Auringon muinainen nimi on Kaja. Näiden kahden symbioosi on kulttuurista ja kielestä riippumatta kiistaton ja tarinat ja legendat ovat uskomattoman inspiroivia! Ketkä tai mitkä ovat maalaukseen tuotu? Minne Sinun tulkinta vie ajatukset?

Syli 2022 50 x 100cm Akryylimaalaus canvakselle + uv- ja fosforimaali, 1200€ Halaava karhu ja Nainen löytyivät tällä kertaa kaatamastani abstraktista pohjasta. Pitkälle maalauksen loppuvaiheisiin saakka en tiennyt mitä aihe tarkoittaa. Maalasin vain mitä näin. Sattumat ja intuitio osoittivat jälleen, että suunnitelmallisuus oli turhaa ja luulot vääriä. Kun luottaa prosessiin, se vie uskomattomien aarteiden luo. Tietämättömyyttä voi olla vaikeaa sietää, mutta palkinto on sitä suurempi. Minun henkilökohtainen tulkintani vei tunteeni turvaan ja lohtuun. Se polku johti karhumaisen isäni luokse; kuinka kipeä se kohta minussa onkaan vielä tänäkin päivänä. Usealla kansalla on oma versionsa karhun ja naisen yhteisestä tarinasta, mm. voguleilla, ostjakeilla, Pohjois-Amerikan intiaaneilla ja kreikkalaisilla. Suomen kolttalappalaisilla on myös omansa. Vienan Karjalassa ja suomensukulaiskansojen mansien ja hantien joukossa karhunlihaa ei syödä lainkaan tämän pyhän liiton vuoksi. Suomessa karhulle on ollut lähes kaksisataa erilaista nimeä. Monet nimet johtuvat usein siitä, ettei pyhän eläimen nimeä saanut ääneen tai varsinkaan turhaan sanoa. "Karhu" on tullut sanasta "karhea", viitaten sen turkkiin. Muita nimiä karhulle ovat mm. Ohto, Otso, Mesikämmen, Lullamoinen (joka tarkoittaa pehmeää olentoa), Metsän Kuningas, Kultarinta ja Kouvo. ( esim. avioliitossa saamani sukunimi "Kouvalainen" tarkoittaa pientä karhua tai metsän olentoa). Perimmäinen syy karhun erityisasemaan kansantarustossa ja merkityksissä liittyy sen ihmismäiseen hahmoon; se osaa kävellä, sillä on viisi sormea, luusto on kalloa lukuunottamatta hyvin samankaltainen kaltainen ja jopa imetysasento on ihmismäinen. Habituksensa lisäksi karhun kerrottiin olevan taivaanjumalan poika, joka on tullut taivaasta ja palaa taivaaseen. Karhumyytit muistuttavat paljon pyhimysmyyttejä. Entisaikana uskottiin jumalten ruokkivan karhuja talven ajan, mikä oli todiste jumaluudesta. Karhulla ja naisella on myös luonnollinen yhteys; molemmilla uskottiin olevan erityisen voimakasta taikaa, väen voimaa. Naisen väkeä pidettiin jopa voimakkaampana kuin karhun. Suomalaisessa kirosanastossa tämä nykyisin sopimaton ja karkea ilmaisu on alkuperältään pyhä ja voimakas. Jopa siinä määrin, että nainen pystyi suojelemaan karjaa karhulta "pyllyttämällä" karjaa ympäröivät metsät ja vihkimällä karjaportin pyhäksi. On vain Universumin loogista huumoria, että Keskiaikaiset kirjoitukset todistavat Neitsyt Marian symbolieläimen olleen nimenomaan karhu. Kalevalasta: Missä Ohto synnytelty, mesikämmen käännytelty? Kuun luona, tykönä päivän, otavaisten olkapäillä. Sieltä on maahan laskettu hihnoissa hopeisissa, kultaisissa kätkyissä.

Kaikki luonnonilmiöt ja -olennot ovat kautta aikoijen saaneet ihmiseltä sekä nimen ja tarinan. Revontulilla on lukemattomia nimiä ja syntytarinoita, joista käsittelen tässä typistetysti vain suomalaisia versioita (ihan vain tilanpuutteen vuoksi). Revontulia on aina pidetty kulttuurista riippumatta tuonpuoleisen maailman ilmiönä. Pakanallisen ja kristillisen ajan taitekohtaan sijoittuvassa Kalevalassa käytetään revontulista sanoja Pohjolan Portit ja Tuliset patsaat. Suomenkielessä revontulia kutsutaan myös sanoilla rutjat, ruijan valkea ja taivaanvalkeat. Niiden loimuamista kuvaillaan verbeillä pohjanen välyää, pohjoinen seilaa ja välyt palaa. Tunnetko Sinä vielä jonkin ilmaisun, jota ei tässä mainita? Yleisen myytin mukaan maaginen olento tulikettu, tulikko tai tulirepo on jokaisen metsästäjän eeppinen saalishaave. Sen saajasta tulisi rikas ja kuuluisa. Sen turkki hohti pimeässä ja kipunoi kosketuksesta. (Tähän kietoutuu tieteellinen totuus staattisen sähkön varaamisesta -aikalaisten maaginen tapa selittää asia!<3). Tuntureilla juokseva Tulikko sytytti kipinöillään taivaan palamaan, mistä sana revontulet tulee. Mielenkiintoista on myös se, että Kanadan intiaaneilla on vastaavanlainen tarina karhusta. Toisen, Raamatun mukana tulleen version mukaan kyse on tulta syöksevästä merenolennosta Behmuthista (kansan suussa Peemutti), myöhemmin valaskalasta Leviatanista. Se on hyvin vähän tunnettu myytti revontulista. Tämän luettuani minulla meni maagisia väreitä selkäpiitä pitkin, koska suurimmassa osassa TEIDÄN vastauksianne abstraktista pohjasta löytyi merenolento! Tiesin haluavani maalata jonkin maagisen nimikkotyön, joka tulisi AuRORA-näyttelyyn Tankavaaran SOMPIO-taloon (lue lisää: www.eevakouvalainen.fi/aurora). Näyttelystä tulee huikea! SOMPIO-Talon isäntä on jopa rakentanut tiloihin erityisen, UV-valaistun tilan teoksille, joissa on käytetty näitä erikoismaaleja. AURORA-ajatus vei revontulien värisiin valintoihin ja loppu kulki taas omia polkujaan kohti lopputulosta. Lisäkseni kuvataiteilijat Johanna Kangasharju, Ann-Mari Kamppuri ja Timo Huttu sekä äänitaiteilija Anna Saksman ovat luoneet näyttelyyn suunnitellun, vaikuttavan taide-elämyksen! Revontulet 2022 dm80cm Akryylimaalaus canvakselle + fosfori- ja uv-maali 1200€

Mehi 2022 Koko: säännöllisen kuusikulmion muotoinen, sivun pituus 30cm, kokoleveydeltä 60cm Akryylimaalaus canvakselle, lisäksi kultaista metallilehteä ja kultainen erikoismaali Myynnissä: 850€ Kaikki Naiseuden voimat Parantajana, Äitinä ja Viettelijänä ovat tässä. Odotusten,varjelun ja palvonnan kohde, viehätys ja kauneus, jumalainen kuolevainen. Oli supermielenkiintoista löytää Kalevalan sanoittamia tarinoita ja ilmaisuja sekä sanat Pesän Sydän, honey moon, honey trap ja houkutuslintu, Kuningatar ja kaikki hunajan synonyymit. Biologiset faktat mehiläisyhdyskunnista sekä kullttuuriset yhteneväisyydet ja erot toivat ripauksen omaansa toteutukseen. Sana ”Mehi” on sanan mesi variantti. Mesi on makea jumalten juoma, nektariiniksikin kutsuttu mehun kaltainen. Mehi liittyy myös mehiläisiin, joista Kelvalassa käytetään myös ilmaisua ”taivaan lintu”. Mehi muistuttaa foneettisesti myös mehukasta ja mehevää, mahtavaa mehtää. Lausuessa se jättää hymyn kasvoille (kokeilit, eikös niin!):) Sanat hunaja-ansa ja houkutuslintu ovat viekottelun varaan rakennettuja strategioita päästä käsiksi salattuihin tietoihin tai saada jotain petoksen avulla. Elokuvissa uhri jallitetaan viehkeyden voimin. Maalauksen hahmolla on voimaa ja valtaa olla palvottu kauneutensa, tehtävänsä ja asemansa tähden. Kuningattaren roolit johtajana, Äitinä ja koko yhdyskunnan Sydämenä on erinomainen metafora Naiseuden ajattomiin arkkityyppeihin. Mieltäni kutkuttaa vartiostokaarti ja koko hunajakoneisto, kuinka maaginen olento tämä pörröinen pistiäinen onkaan! Auringonnoususta sen laskuun se tekee töitä yhdessä yhdyskuntansa kanssa ja hyväksi. Tästä on sanontakin, kuinka ”yksin työ on tervaa mutta yhdessä hunajaa”. Mehiläinen puolustautuu ja puolustaa pistämällä, jonka jälkeen se kuolee, MUTTA jos pistettävä osapuoli on hyönteinen tai toinen mehiläinen, se ei menetä pistintään tai kuole. Hunajan esittely ansaitsisi oman kirjaston. Tämä antiseptinen Luonnon supertuote säilyy itsekseen ja kautta aikojen sen parantavia ominaisuuksia on käytetty hyödyksi arjessa ja juhlassa. Makea herkku on tänäkin päivänä arvokasta ja se symboloi ihanaa, makeaa, rikasta, iloista, onnellista, elämää, hedelmällisyyttä, terveyttä ja arvokasta. Kaikissa kuulemissani ilmaisuissa kaikilla kielillä niin lauluissa, runoissa kun kansanviisauksissa ne tarkoittavat yhtä ja samaa. Kuinka uskomaton aine hunaja onkaan! Kalevalassa hunajalla on paranneltu Väinämöinen terveeksi ja herätetty Lemminkäinen kuolleista. Eepoksessa Lemminkäisen (shamaaniksikin viitattu) parantaja-Äiti lähettää mehiläisen hakemaan parantavaa lääkettä pojalleen: ”Mehiläinen, meiän lintu, metsän kukkien kuningas! Lähe nyt mettä noutamahan, simoa tavottamahan mieluisasta Metsolasta, Tarkasta Tapiolasta, monen kukkasen kuvusta, monen heinän helpehestä kipehille voiteheksi, pahoille parantehiksi!” – Kalevala, 15. runo Mielenkiintoista on tässä myös se, että ensimmäiset hunajaa tekevät tarhamehiläiset tuotiin Suomeen vasta 1760 Virosta, mutta siihen on viitattu suomalaisessa kansantarustossa vuosisatoja aiemmin. Sen arvellaan johtuvan siitä, että hunajaan liittyvä sanallinen perintö on kulkeutunut suomalaisugrilaisten mukana. Suomessa on aina ollut hunajaa tuottamattomia kimalaisia, mutta hunajaa tuottavat pistiäiset eivät ole luonnollinen osa Suomen Luontoa. Vain tarhatut yhdyskunnat tuottavat hunajaa. Kuinka ihmeellistä! Kokonaisuus vie oman tulkintani Luonnonvoimiin, Naisen Luontoon ja Voimaan. Henkilökohtaisia salaista ja yksityistä suodattuu jokaiseen maalaukseen väkisinkin, tälläkin kertaa. Julkipiilotettu verhoiltuna ikiaikaisiin lainalaisuuksiin, ihmisyyteen ja Naiseuteen.

Valoisia 2023 100cm x 100cm x 4cm Akryylimaalaus canvakselle + kultaista lehtimetallia ja fosforoitua uv-maalia 2200€ Vuoden 2023 ensimmäinen maalaus on nyt valmis. Muoto paljastui minulle vuoden vaihtuessa ja tuntuu, että syntymäpäivää myöten kaikki maalauksessa symboloi kasvua, uutta, alkavaa ja jatkuvuutta. Tähänkin maalaukseen liittyy iso tarina, kuten kaikkiin maalauksiini. Koitan jälleen suitsia rönsyileviä ajatuspolkujani kokonaisuudeksi, josta voit poimia eväitä omaan tulkintaasi. Luulen, että Tankavaaran-matkallani näkemäni porot nostivat pohjasta maagisen sarvekkaan ja vasan. Suomessa elää kaksi peuran alalajia, metsäpeura ja tunturipeurasta kesytetty poro. Pohjoisen olento on saamelaistarinoissa keskeinen hahmo ja elämää ylläpitävä Peura on mukana maailmankaikkeuden alussa ja lopussa. Kalevalassa poroihin viitataan mm. puhuttaessa Lapista. Poro on Lapin symboli. Naapurimaissa "poro" on myös suomalaisturisteista käytetty sana. Uroksille sekä naaraille molemmille kasvaa vuosittain sarvet, jotka eläin pudottaa loppuvuodesta (urokset rykimäajan päätyttyä syksyllä ja naaraat vasottuaan keväällä). Poron sarvet vaikuttavat poron sosiaaliseen asemaan tokassa; mikäli se menettää sarvensa tai ne katkaistaan, poron asema heikkenee. Biologisesti sarvilla on myös eläimen hormonaaliseen toimintaan liittyvä tehtävä. Symbolisesti sarvet kuvaavat uudistumista, kasvua, luomisvoimaa ja seksuaalisuutta. Sarvilla kuvaillaan myös valtaa, kunniaa ja voimaa.Kasvavat sarvet ovat myös vertauskuvia kuolemalle ja jälleensyntymälle. Tutkiessani sarvien symboliikkaa ja mytologiaa törmäsin jatkuvasti myös Aurinkoon ja jumaluuteen. Sarvet ovat kelvanneet uhrilahjaksi ja kiitoksena rituaaleissa. Mieltäni kutkutti myös se, kuinka Auringon Jumalaa kuvattiin sekä miehenä että naisena; kuin jumalaiset sarvetkin kasvavat jokaiselle. Maalauksen nimi tai muoto eivät myöskään määrää katsojan puolesta sitä, mikä ylhäällä hehkuu. Ikäänkuin tämäkin asia jäisi tulkinnan varaan. Lukuisilla kansoilla eri kulttuureissa on shamanistisia rumpuja, joista osa on tavattu kuvioida symboleilla. Skandinaviasta on museoitu vain kaikkein pohjoisimmilta alueilta säilyneet rummut (n.70kpl). Alunperin kerättyhä rumpuja oli satoja, mutta miltei kaikki Suomesta löydetyt ja museoidut rummut tuhoutuivat Köpenhaminan palossa 1795. Rumpumerkkien kohdalla huomaan tanssivani munankuorien päällä, vaikka niitä olisikin "lupa" käyttää taiteessa. Kunnioituksella ja intuitiolla olen uskaltanut ottaa tähän poromaalaukseen kaksi symbolia kummankin olennon silmään; aikuisella porolla on silmässään noitutta ja vasalla jumalten suosiota tarkoittava merkki. Minua kiehtoi shamanismiin liitetty kyky ottaa eläimen muoto sekä tutulta tuntuva maailman jakaminen kolmeen kerrokseen. Kiherryttävää Universumin Huumoria on myös se, kuinka nämä kaksi merkkiä muistuttavat kovasti toisiaan. Ja lumihiutaleita. Maalauksen räiskyvät värit nousivat tulipalopakkasesta, revontulten purppurasta, sinisestä hetkestä ja kelon harmaudesta. Leikittelin fosforoiduilla uv-maaleilla, joilla punaiset sävyt saa venytettyä epärealistisiin sävyihin saakka. Varjoja taitoin sinisillä sävyillä korostaakseni oransseja. Kultainen lehtimetalli ja metallimaalit osallistuvat myös valoleikkiin. Kuinka silmän näkemä totuus elääkin valon mukaan? Millaisia salaisuuksia näöltä piiloutuukaan pimeyteen-ja paljastuu eri valossa? Missä jumaluus loppuu ja kuolevaisuus alkaa? Ovatko Noidat ja Jumalat vain toistensa heijastumia? Missä ja keitä ovat Ylisen Valoisat?
TAIDEMAALAUKSET MYYNNISSÄ
Mikä ylläolevan myyntigallerian taidemaalauksista puhuttelee juuri Sinua? Ota yhteyttä, kun löydät Omasi!

MITÄ ON OIKEA TAIDE?
Kokemukseni mukaan ”oikea taide” on sellainen, joka puhuttelee henkilökohtaisesti joka silmäyksellä, sykähdyttää sielua ja herättää tunteen. Poikkeuksetta.
Kaikelle taiteelle on myös tilaa ja vääränlaista taidetta ei olekaan. Uskon vakaasti, että jokainen meistä on omalla tavallaan luova.
TAIDEMAALAUSTEN TEKNIIKKA JA TYYLI
Maalaan alkuperäistöitä akryyli-sekatekniikalla, jota kutsun ”mustetahratesti”-tekniikaksi. Siinä sekoittuvat tekniikat Vedic Art ja Acrylic Pouring.
Kauttani tapahtuu prosessi, josta syntyy suomalaista sielunmaisemaa kuvailevaa maalaustaidetta. Lyhyesti tiivistettynä kaadan canvakselle abstraktin pohjan akryylimaaleilla, josta ”löydän” esiinmaalattavan aiheen.
Prosessi on intuitiivinen ja etenee aiheen opiskelun ja maalausvaiheiden kautta. Kadotan itseni kokonaan prosessin lumoihin.
LUOVUUS, ILO JA TAIDE
Suomalainen taide näkyy taidemaalauksissani aiheiden kauniina sommitelmina, sattumanvaraisuuksina ja voimakkaina väreinä. Muotokuviin lisään usein samanhenkistä symboliikkaa ja luovuuden ilo välityy myös taideohjaukseeni.
Vaikka olisin yksin saarella, maalaisin. Mutta asiakkaan kokemus taiteestani on se maagisin ja eeppisin palkinto: kun taiteeni antaa asiakkaan sisäiselle abstraktille muodon, saa taiteeni sen Tarkoituksen.
Kiinnostuitko taiteestani? Täytä alla oleva yhteydeottolomake, niin olen Sinuun yhteydessä!